Parnia

حفظ سلامت لباس

حفظ سلامت لباس

نگهداری لباس پشمی

سه شنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۹، ۰۱:۵۸ ب.ظ

پشم در دسته پارچه‌هایی حساس و ظریفی قرار می‌گیرد که به شدت در صورت شست و شو مستعد چروک شدن، جمع شدن و آب رفتن است. این حساسیت و ظرافت پارچه اما تغییری در نیاز به شستشوی لباس پشمی ایجاد نمی‌کند. برای شستشوی هر لباسی با هر جنسی که دارد روش‌های متفاوتی برای شست و شو وجود دارد.

روش‌های متفاوت بافت و تولید پارچه‌ها و میزان مقاومت آن‌ها و حساسیت هایی که به مواد متفاوت شوینده دارند  همگی در روش‌های متفاوتی که برای شست و شو ارائه می‌شود موثر است.

در بسیاری از موارد، شرکت‌های تولیدی لباس‌ها و برند‌های متفاوت، از لیبل‌های لباس استفاده می‌کنند که بر اساس ماهیت لباس نحوه شست شوی بهینه آن‌ها را به صورت کاملا خلاصه توضیح داده است.

لباس پشمی

شستشوی دستی لباس پشمی

شستشوی دستی لباس‌ها یکی از معمول ترین روش هایی است که همیشه برای کاهش آسیب رسیدن به لباس ها، خصوصا آن دسته که بسیار حساس و ظریف هستند توصیه می‌شود. با این حال این روش نیز برای هر جنس به خصوص الیافی نکات مربوط به خود را دارد که باید در حین شستشوی لباس‌ها آن را لحاظ کرد. روش صحیح شست و شوی پارچه‌های به این ترتیب است که ابتدا یک تشت یا ظرف شست و شو را از آب پر کنید. بهتر است دمای آب مورد استفاده تان متعادل و ولرم باشد.

اکثر شوینده‌های لباسی که برای ماشین‌های لباس شویی استفاده می‌شود یا حتی انواع پودر‌های شوینده دستی لباس‌ها، برای پارچه‌هایی ظریف و حساسی مانند پشم مناسب نیستند و به آن آسیب می‌رسانند. در همین خصوص نیز توصیه می‌شود از شوینده‌های بسیار ملایمی مانند صابون‌ها یا حتی شامپو‌ها برای شست و شو استفاده کنید. مقداری از شوینده را (معمولا نصف پیمانه شست و شو) در آب ولرم بریزید.

در ادامه لباس، پارچه یا منسوجات پشمی خود را برای مدتی در ظرف و تشت شست و شو قرار داده تا به اصطلاح خیس بخورد. بعد از آن به آرامی، بدون این که لباس یا پارچه پشمی را چنگ بزنید یا فشرده کنید، به صورت کاملا آهسته به مدت یک تا دو دقیقه بمالید. در واقع به نحوی که کل لباس در ظرف حاوی آب و صابون چرخانده شود.

در مرحله بعد اجازه دهید تا لباس پشمی مورد نظر برای مدت حداقل ده دقیقه در آب و صابون بماند و خوب خیس بخورد. با این کار اجازه می‌دهید تا مابقی آلودگی‌های لباس نیز خارج شود. بعد از گذشت این مدت زمان باید لباس پشمی مورد نظر را از محلول آب و صابون خارج کرد. آن را به آرامی گلوله کنید تا با وارد کردن فشار ملایمی روی آن آب و صابون موجود در پشم خارج شود. از فشردن و پیچ و تاب دادن بیش از حد لباس خودداری کنید.

بعد از آن تشت یا سطل آب و صابون را خالی کنید و سپس مجددا ظرف را با آب تمیز و ولرم پر کنید و لباس پشمی خود را در آن قرار داده تا آب و صابون باقی مانده در آن خارج شود و به این طریق به آرامی لباس خود را آبکشی کنید. این کار را تا جایی که تمام شوینده‌های موجود در پشم از آن خارج شوند، تکرار کنید.

در مرحله آخر زمانی که از عدم وجود  صابون در لباس اطمینان حاصل کردید، به آهستگی آن را برای خشک شدن پهن کنید و سعی کنید لباس را تا جایی که ممکن است، بدون فشار و آسیب رساندن به آن باز کنید تا از جمع شدن بیش از حد آن تا حدودی جلوگیری کنید.

شست و شوی لباس پشمی

 

شست و شو با ماشین لباس شویی 

برای این کار نیز بهتر است از کیسه‌های ظریف و مخصوصی استفاده کنید و لباس‌های پشمی را برای شست و شو در ماشین لباس‌شویی در آن‌ها قرار دهید. این کار الزامی نیست اما می‌تواند در مراقبت هر چه بیش‌تر از لباس‌های پشمی شما موثر باشد و از چسبیدن پشم به دیواره‌های ماشین لباس شویی جلوگیری کند. بعد از آن نوبت به انتخاب برنامه شستشوی مناسب می‌رسد.

دقت داشته باشید که این بخش اهمیت بسیار زیادی دارد. بیش‌تر ماشین‌های لباس شویی دارای برنامه‌های به خصوصی هستند که مخصوص شست شوی لباس‌های از جنس پشم می‌باشند. در این صورت برنامه شست و شو را روی آن‌ها تنظیم کنید. این برنامه‌ها دما، دور شست و شو و چرخش و میزان آبکشی با سرعت به خصوصی را دارند که برای شستشوی لباس پشمی مناسب بوده و کم ترین آسیب را به آن‌ها می‌رساند. رعایت این نکته‌ها برای شستشوی ماشینی پشم بسیار مهم است، لذا مطمئن شوید که آن‌ها را رعایت کرده و برنامه شست و شو را روی این گزینه تنظیم کرده‌اید.

در صورتی که ماشین لباس شویی مورد نظر فاقد این برنامه شستشوی مخصوص پشم است، آن را روی کم ترین دمای شست و شو و همچنین دور ملایم تنظیم کنید تا از آسیب رسیدن به لباس خودداری کنید. همچنین بهتر است زمان شستن لباس‌ها را کوتاه‌تر انتخاب کنید.

مورد بعدی در خصوص شوینده ای است که از آن استفاده می‌کنید. بیش‌تر شوینده‌های مورد استفاده در ماشین‌های لباس شویی بسیار قوی هستند و بافت و ساختار پارچه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این مورد خصوصا در ارتباط با پارچه‌های پشمی حائز اهمیت است. در این خصوص سعی کنید تا جای ممکن از شوینده‌های ملایم بهره ببرید.

بعد از انتخاب شوینده مناسب و ملایم برای شست و شو و تنظیم برنامه شستشوی لباس پشمی، دستگاه را روشن کرده و اجازه دهید کار شست و شو انجام شود. بعد از آن نیز به آرامی لباس را باز کرده و سعی کنید در همان حالت خیس تا جای ممکن چروک‌ها و فشردگی‌های لباس را باز کرده و از بین ببرید و اجازه دهید تا لباس تان خشک شود.

شست و شوی لباس پشمی

 

خشک کردن و باز کردن لباس پشمی

بعد از شستشوی لباس پشمی موردی که مطرح می‌شود در خصوص نحوه آبکشی و خشک کردن لباس‌ها به گونه ای است که کم ترین فشار و کشش به پارچه وارد شود. برای این جنس‌های پشمی امکان فشردن بیش از حد لباس برای خارج شدن آب اضافه وجود ندارد چرا که ممکن است به لباس و ساختار پشمی آن آسیب وارد شود. برای این منظور توصیه می‌شود از یک حوله تمیز و خشک استفاده کنید. به این ترتیب که حوله مورد نظر را روی لباس پشمی قرار داده و اجازه دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. این کار همچنین باعث می‌شود لباس شما مدت زمان کم تری را برای خشک شدن در هوای آزاد بماند و سریع‌تر خشک شود. از آن جایی که معمولا دیر‌تر خشک می‌شوند، می‌توانید از باد پنکه برای خشک شدن سریع‌تر آن استفاده کنید.

برای خشک کردن لباس‌های پشمی، خصوصا کت‌ها و ژاکت‌های پشمی آن‌ها را از چوب لباسی آویزان نکنید، چرا که خیسی و سنگینی آن‌ها در حین آویزان شدن و خشک شدن شان می‌تواند باعث بد شکل شدن و از حالت خارج شدن شان شود. در صورت جمع شدن و کوچک‌تر شدن جامه‌های پشمی نسبت به قبل از شستشوی آن ها، در همان حالت مرطوب و خیسی لباس ها، کمی آن‌ها را بکشید و باز کنید تا به این ترتیب تا جای ممکن لباس‌های پشمی همچون ژاکت‌ها را به حالت قبلی شان بازگردانید. فقط این کار را به آهستگی انجام داده و زیاد آن‌ها را نکشید.

خشک کردن  لباس پشمی

 

اتو کشیدن لباس پشمی

اگر روش اتو کردن را برای خشک کردن لباس در نظر گرفته‌اید، از تنظیمات مندرج روی اتو پیروی کنید، دمای مطلوب برای این منظور ۱۴۳ درجه است. لباس پشمی را پشت و رو کنید. یک پارچه مناسب را روی سطح این پارچه پهن کنید. به این ترتیب اتو کشیدن پارچه پشمی ردی براق را روی لباس باقی نمی‌گذارد. با فشار ملایم اتو را روی پارچه جابجا کنید و هرگز اتو را روی پارچه رها نکنید. پس از اتو کشیدن لباس پشمی خود را آویزان کنید تا به خوبی خشک و خنک شود.

اتو کشیدن لباس پشمی

 

در نهایت در نظر داشته باشید که هر لباسی با توجه به ماهیت و الیافی که برای تولید آن مورد استفاده قرار گرفته است دارای مشخصه‌ها و ویژگی‌هایی است که باید حتما آن‌ها را در زمان شست و شو و استفاده از لباس‌ها در نظر گرفت.

در این میان لباس‌های پشمی به دلیل ظرافت و حساسیتی که دارند باید بیش از همه به آن‌ها توجه داشت و نکته‌های مراقبتی لباس را حتما در نظر گرفت. مراقبت از لباس‌ها منجر به افزایش طول عمر آن‌ها شده و ماندگاری آن‌ها را افزایش خواهد داد.

 

  • farshad hk

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی