Parnia

حفظ سلامت لباس

حفظ سلامت لباس

نگهداری از مخمل

يكشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۹، ۰۳:۲۷ ب.ظ

پارچه مخمل یا  velvetدر دوره های مختلف که انواع پارچه مد میشدند جایگاه خودش را به عنوان یک پارچه ارزشمند و شیک و محبوب سلیقه های مختلف حفظ کرده استمخمل نسبت به خیلی از پارچه ها حساس تر است و نیاز به مراقبت بهتری دارد.

قبل از شستن لباس مخمل  شما باید به خوبی کیفیت و نوع مخمل را بشناسید و همچنین دستورالعمل شستن لباس را که بر روی لیبل آن درج شده است را به درستی بدانید و به آن عمل کنید.

مخمل

انواع لباس ها با پارچه مخمل

  • مخملی که الیاف آن از جنس ابریشم است و بسیار نرم و لطیف بافته می شود. این نوع مخمل بسیار پرتراکم و معمولا براق است. بیشتر مخمل های گرانقیمت ضخیم، براق و پر تراکم هستند. مخمل ابریشم، اصیل ترین نوع مخمل است که اغلب در لباس های لوکس و گرانقیمت استفاده می شود.
  • پنبه و پارچه های با الیاف مصنوعی مانند پلی استر، از انواع معمول و ارزان قیمت مخمل هستند. این مدل را میتوانید با دست و یا ماشین لباسشویی بشویید.
  • لباس های مخملی که فارغ از جنس، بر روی آنها مروارید و یا سنگ های زینتی بکار رفته است.

شستن مخمل

مخمل دارای یک ظاهر براق و لوکس است که باید هنگام شست‌وشو نهایت دقت را به خرج دهید تا به بافت نرم و لطیف آن صدمه وارد نشود. این نکته را همیشه برای تمیز کردن هر نوع پارچه‌ای به خاطر داشته باشید که ابتدا یک قسمت کوچک از پارچه را بشویید و در صورتی که خراب نشد به سراغ مابقیِ قسمت‌ها بروید.

شستشو با دست:

شیوه توصیه شده برای شستشوی این پارچه با ارزش شستن با دست است.  باز هم تاکید می کنیم قبل از هر چیزی اگر لباستان برچسب راهنمای شستشو دارد حتما آن را بخوانید و طبق توصیه آن عمل کنید.

در غیر اینصورت:

  • لباس را پشت و رو کنید

سطح روی مخمل بسیار لطیف و آسیب پذیر است و سایش آن با لباس های دیگر و یا دست میتواند خیلی زود آن را خراب کند.

  • شوینده مناسب

برای شستشوی مخمل بهتر است از شوینده های مایع ملایم استفاده کنید. همچنین مقدار زیاد شوینده استفاده نکنید و تنها به دو یا سه قاشق مایع شستشو اکتفا کنید. کف زیاد نه تنها لباس را تمیز تر نمیکند بلکه باعث میشود آلودگی ها نتوانند از لباس خارج شوند و لباس کثیف بماند.

  • دمای آب

تقریبا آب با دمای بالا عمر همه جنس های مختلف پارچه را کم میکند و به بافت آن آسیب میرساند .در مورد مخمل آب با دمای بالا حتی مضر تر است. برای شستشو از آب سرد و اگر لباس شما زیاد کثیف است از آب ولرم استفاده نمایید.

  • نحوه شستشو

یک نکته را به خاطر داشته باشید که مخمل هیچگاه با چنگ زدن و سابیدن تمیز نخواهد شد. برای برطرف کردن لکه ها آنها را مدت بیشتری در آب خیس کنید تا راحتتر تمیز شوند. برای شستن آن تنها از حرکات آرام دست و فشار جزئی استفاده کنید.

  • آبکشی

اگر لباس های دیگر را یکبار آبکشی میکنید این کار را برای مخمل دو تا سه بار انجام دهید. مخمل پرزهای بلند و فشرده ای دارد و امکان زیاد وجود دارد که کف کاملا از میان آنها خارج نشود.

شستن مخمل

شستشو با ماشین لباسشویی:

اگر قصد دارید مخمل را با ماشین لباسشویی بشویید حتما موارد بالا را بر روی دستگاه تنظیم کنید.

دمای آب و مایع و دور ماشین را در کمترین میزان قرار دهید. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به بافت لباس، آن را به تنهایی یا با لباس های کمی بشویید. بهتر است از مایع لباسشویی  برای لباس های مخمل استفاده کنید. پس از اتمام شستشو نیز آن را به سرعت پهن کنید و اجازه ندهید در ماشین لباسشویی باقی بماند.

شستن مخمل

از بین بردن لکه ها

  • برای از بین بردن لکه های ایجاد شده بر روی لباس مخمل، مهمترین مسئله زمان است. شما باید بتوانید به سرعت این مشکل را رفع کنید.
  • اضافه های لکه را از روی لباس بردارید.(توجه داشته باشید که لکه را پخش نکنید)
  • یک دستمال تمیز بردارید و آن را مرطوب کنید. سپس به آرامی و در یک جهت روی لکه بمالید. (برای جلوگیری ازآسیب رسیدن به بافت پارچه، باید دستمال را در یک جهت حرکت داد)
  • در صورت لزوم یک قطره مایع لباسشویی بر روی لکه بریزید.
  • از یک پارچه مرطوب دیگر برای شستشو استفاده کنید و مواد شوینده را از روی لکه بردارید.
  • یک حوله تمیز روی لکه بگذارید و اجازه دهید تا خشک شود.

خشک کردن مخمل

از آویزان کردن مخمل پرهیز کنید. جنس مخمل طوری است که به زودی حالت میگیرد. اگر لباس مخمل را روی بند پهن کنید خواهید دید که جای بند رخت کامل روی آن میماند و حالتش را تغییر میدهد. لباس را بر روی یک سطح صاف پهن کنید تا خشک شود.

خشک کردن مخمل

اتو کردن مخمل

  • اتوکشی پارچه‌های مخمل باید از پشت آن و در جهت خواب پارچه باشد.
  • برای حفظ درخشندگی پارچه‌ی مخمل، آن را با دمای پایین اتو بزنید.
  • هنگام اتوکشیِ پارچه‌ی مخمل، حتما زیر آن یک حوله‌ی ضخیم و نرم پهن کنید.
  • استفاده از اتوی پرسی موجب از بین رفتن ایستاییِ کرک‌های پارچه‌ی مخمل میشود.
  • هنگام اتوکشی پارچه‌ی مخمل، اتو را به نرمی و با فشار کمِ دست روی پارچه حرکت دهید.
  • هنگام اتوکشی، استفاده از بُردهای سوزنیِ مخصوص زیر پارچه‌های مخمل میتواند به حفظ کیفیت و درخشندگی پارچه‌ی مخمل شما کمک کند

در اصل باید بگوییم متاسفانه برای مخمل اتو کردنی وجود ندارد! نباید لباس های مخمل را اتو کنید، زیرا با اتوکشی و برخورد حرارت مخمل فرم خود را برای همیشه از دست خواهد داد.

اتو کردن مخمل

همچنین لباس های مخملی تان را در جایی که خنک باشد و جا برای نفس کشیدن داشته باشد آویزان کنید. آن را در کاور قرار ندهید و تا هم نکنید.

دامنه استفاده از پارچه مخمل محدود نیست و می‌توان از آن در مصارف گوناگون استفاده کرد. با توجه به آنکه، امروزه مخمل‌های ارزانی در بازار موجود است؛ می‌توان از آن در دکوراسیون منزل مثل روکش مبلمان، پرده، پتو، رومیزی و غیره بهره گرفت. همچنین می‌توانید مخمل‌های گران‌تر و لوکس‌تر را برای دوخت انواع لباس شب خریداری کنید.

 

  • farshad hk

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی