Parnia

حفظ سلامت لباس

حفظ سلامت لباس

نگهداری چرم

يكشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۰۲:۲۵ ب.ظ

در تاریخ زندگی انسان از دیر باز پیوندی عمیق بین احتیاجات او وحیوانات مختلف وجود داشته است . پوست حیوانات نقش اساسی در رفع بسیاری از این نیازها ایفا کرده و میکند . برای مثال از پوست زبر و سخت کرگدن سپر می ساختند تا در جنگها محافظ جانشان باشند .

چرم
 

چرم طبیعی از فرآورده های پوست حیوانات ‚ مواد غیر گیاهی و گیاهی طی مجموعه ای از اعمال فیزیکی و شیمیایی بدست می آید .
چرم طبیعی در برابر بسیاری از باکتریها ‚ عوامل فیزیکی و شرایط آب و هوایی مختلف ‚ نسبتا مقاوم است. ویژگی بسیار مهم چرم طبیعی عبور مقداری از جریان هواست .در صورتی که سایر مواد مصنوعی مانع نفوذ هوا می شوند.

چرم از همان دیرباز تا به امروز در موارد بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد: از زین اسب گرفته تا انواع لباس ‚ کیف ‚ کفش ‚کلاه ‚ روکش مبل و تزﺌینات داخلی اتومبیل .
چرم طبیعی اصالت خود را از تاریخ گرفته است . این اصالت ازآن روست که به واسطه ی ویژگیهایش هیچگاه به بدن انسان آسیب نرسانده بلکه برعکس همیشه محافظ آن بوده است . کمتر محصولی کارکرد و زیبایی آن را دارد و حتی هنگامی که کهنه میشود همچنان زیباست .

چرم
 

نکات نگهداری کت یا کاپشن چرم

نگهداری کاپشن چرم یا کت جیر به روش‌های خاصی نیاز دارد. دانستن این روش‌ها برای حفظ سرمایه‌ای که خرج یکی از با ارزش‌ترین لباس‌های داخل کمد خود

کرده‌اید ضروری است. کاپشن چرم چه کاملا رسمی و ساده باشد، چه روزمره و رنگی با تزیینات فراوان، یک لباس مهم است که باید از آن به خوبی مراقبت شود.

بخشی از روش‌های نگهداری از این نوع لباس‌ها را می توانید از اتیکت پشت آن‌ها بخوانید، اما این اطلاعات تمام نکات مورد نیاز برای نگهداری از کت و کاپشن

چرم را در اختیار شما نخواهد گذاشت  پس بهتر است قبل از این که لباس چرم خود را با اشتباهات کوچک خراب کنید، به نکاتی که با تجربه‌های طولانی به دست

آمده‌اند، نگاهی بیندازید.

  1. استفاده از اسپری یا واکس مخصوص چرم

برای حفظ نرمی، جلوگیری از ترک خوردن و نگهداری از کت یا کاپشن میتوان از اسپری یا واکس مخصوص استفاده کرد

اگر قصد استفاده از اسپری را دارید، همیشه پیش از این که کل کاپشن خود را اسپری بزنید، ابتدا آن را روی یک نقطه‌ی کوچک از لباس تست کنید تا مطمئن شوید برای کاپشن شما مناسب است و خرابی یا تغییر رنگ ایجاد نمی‌کند.

  1. استفاده از وازلین

می‌توانید به جای اسپری از وازلین نیز استفاده کنید.( نباید وازلین را با غلظت زیاد و به صورت مستقیم روی چرم مالید) بهتر است ابتدا دست خود را اندکی به وازلین آغشته کرده و سپس آن را روی کاپشن چرم بکشید.

نکته: که تازه واکس خورده و هنوز واکس به خوردش نرفته به سرعت در طول روز گردوخاک را به خود جذب می ‌کند و صدمه می ‌بیند، علاوه بر این، رنگ چرم نیز تیره و کدر می شود بهتر است چرم را شب خوب واکس بزنید و در جایی دربسته بگذارید و تا صبح نگه دارید.

  1. پاک کردن گرد و خاک

همیشه چرم را خوب گردگیری کنید. اگر گل و گرد و خاک روی چرم بماند، به مرور زمان آن را خراب میکند.

نگهداری کاپشن چرم

  1. استفاده از الکل برای پاک کردن لکه‌های جوهر روی کاپشن چرم

از یک حوله‌ی الکلی برای پاک کردن جوهر استفاده کنید. استفاده از حوله‌ی الکلی تنها منحصر به لکه‌ی جوهر روی کت و کاپشن چرم است؛ برای کت جیر هرگز از این تکنیک استفاده نکنید.برای پاک کردن لکه‌ی جوهر، از پارچه‌ی رنگی استفاده نکنید و پارچه را به صورت محکم و خشن روی لباس چرم نکشید.

  1. خشک شدن لکه ی آب روی کاپشن چرم به صورت طبیعی

اگر اتفاقی در باران گیر افتادید یا به هر شکلی آب روی لباس چرم شما ریخت، نباید آن را داخل خشک کن بیندازید یا تلاش کنید لکه‌ی خیس را با سشوار خشک کنید.

  1. عدم استفاده از حرارت مستقیم

حرارت مستقیم می‌تواند کاپشن یا کت چرم طبیعی را خراب کند. برای نگهداری بهتر از کاپشن چرم آن را در جایی که در معرض نور کافی و جریان هوا می باشد، خشک کنید

نکته: هرگز نگذارید چرم به مدت زیاد آفتاب بخورد. برای نگهداری چرم در خانه، آن را در کمدی دور از آفتاب و گردوخاک قرار دهید

نگهداری کاپشن چرم

  1. استفاده از مرطوب‌ کننده‌ی چرم برای کاپشن‌های چرم قدیمی

ضروری نیست خیلی زود برای کت و کاپشن نو و باکیفیتی که از چرم لطیف و نازک دوخته شده است از مرطوب‌کننده استفاده کنید

  1. دور نگهداشتن چرم از رطوبت

چرم در رطوبت زیاد کپک می ‌زند بنابراین آن را در جایی که بسیار مرطوب است نگهداری نکنید.

هیچ‌وقت هم چرم را در لفاف پلاستیکی نگه ندارید چون این کار باعث می شود که رطوبت احتمالی موجود در محصول چرمی خشک نشود.

  1. جلوگیری از پاشیدن عطر بر روی چرم

اگر لباس چرمی دارید، مراقب باشید که روی آن عطر یا اسپری نپاشید. عطر و اسپری موادی دارند که باعث می شود برخی از مواد روی سطح چرم فرآوری شده حل شود و آن را خراب می ‌کند.

نگهداری کاپشن چرم

  1. حفظ شکل ظاهری چرم

اگر برای مدتی نمی‌خواهید از وسایل و لباس‌های چرمی خود استفاده کنید، داخل آن را با روزنامه پر کنید تا شکل ظاهری آن آسیب نبیند

  1. هرگز کاپشن چرمی خود را در آب غوطه ور نکنید و یا در ماشین لباس شویی قرار ندهید

  2. از بین بردن چروک لباس چرم

اگر چروک های کاپشن شما زیاد است باید آن را پیش فرد یا مکانی که متخصص پاک کردن چرم هستند ببرید. می توانید از اتو هم اندکی استفاده کنید، روی بخش هایی که چروک دارند پارچه پهن کرده و اتو را سریع و خلاصه روی آن بکشید

 

در نهایت این نکته را هم در نظر داشته باشید که بهتر است کت چرم خود را بیش از اندازه نشویید. شستن بیش از حد باعث از بین رفتن تدریجی کت چرم می‌شود؛ نگران چند لکه‌ی کوچک روی کت نباشید.

نگهداری کاپشن چرم

  • farshad hk

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی