Parnia

حفظ سلامت لباس

حفظ سلامت لباس

نگهداری از لباس جین

شنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۹، ۰۶:۵۳ ب.ظ

لباس های جین یکی از پر طرفدار ترین انواع لباس ها است کـه در طول زمان و مد های گوناگون همچنان رو خط مد هستنـد و همیشه می توان از آنها اسفتـاده کرد. استفاده از لباس جین آسان است و بـه راحتی می توان با آن یک استـایل زیباو جذاب خلق کرد. اما بـرای شست و شو و مراقبت از این لباس ها بایـد بـه نکاتی توجه کنیـد تـا لباس های جین زود فرسوده نشود.

جین

کم و بیش همه می‌دانیم که پارچه تشکیل دهنده شلوار جین، دنیم می‌باشد. دنیم پارچه‌ای تشکیل شده از پنبه است که در آن پود از دو تار یا بیشتر می‌گذرد. پارچه دنیم عموما آبی رنگ نیست؛ این پارچه با "نیل" به رنگی آبی یا همان "نیلی" درمی‌آید. نیل یک آمیزه طبیعی و آلی است که برای رنگرزی پارچه‌های پنبه‌ای ، ابریشمی و پشمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شلوارهای جین برای اولین بار توسط ملوانان دریایی مورد استفاده قرار گرفتند. اما شروع ترند جاودانه‌ی شلوار جین برمی‌گردد به دهه 50 میلادی؛ زمانی که این شلوار بین جوانان و نوجوانان و سپس در میان مردم کشورهای مختلف، طرفدارن پروپاقرصی پیدا کرد.

شلوار جین آیتمی است که دوام زیادی دارد و در صورت نگهداری و شستشوی درست ممکن است سالیان سال همراه همیشگی استایل‌های روزمره ما باشد. اگر دوست دارید شلوارهای جین‌تان مانند روز اول خوش‌رنگ و خوش‌فرم باشند یا اگر قرار است یک شلوار جین با کیفیت داشته باشید که سال‌ها از آن استفاده کنید، اولین اصلی که باید در نظر بگیرید نحوه نگهداری صحیح از آن است.

جین

زمان شستن شلوار جین

وقت شستن شلوار جین را بدانید .یکی دو بار پوشیدن آن ها به این معنی نیست که وقت آن است که آن ها را با بقیه لباس ها در سبد بگذارید .شلوار جین داری طول عمر بسیار متفاوتی استمنتظر شوید تا شلوارتان که از وسط آویزان شده، زانو بیاندازد یا چینهایی در پشت زانو ایجاد شود.این جزئیات به معنای زمان شستن شلوار جین تان است

 

توجه بـه بـرچسب روی شلوار هنگام شستشو

بـرچسب روی شلوار جین خود را بخوانیـد تـا ببینیـد آیا نکته ای در مورد شستشوی آن وجود دارد کـه لازم باشد بدانیـد یا خیر. بعضی شلوار جین ها بار اول بایـد بـه تنهایی و یا بـه نـدرت شسته شونـد، پس دقت کنیـد کـه دستورالعمل های مراقبتی توصیه شده را دنبال کنیـد .

برچسب لباس

شستشو لباس جین با دست

شستشوی شلوار جین با دست به سالم ماندن تار و پود پارچه دنیم کمک چشمگیری می‌کندبـهتر است شلوار جین را داخل وان حمام بشوییـد چون می توانیـد هنگام شستشو شلوار را صاف کف وان قرار دهیـد. هنگام آبکشی یک لیوان سرکـه و دو قاشق غذاخوری نمک را با مقداری آب ترکیب کنیـد و شلوار را کمتر از یک ساعت داخل این محلول قرار دهیـد. این محلول مانع از رنگ پریـدگی شلوار جین می شود.

شلوار جین را در آب گرم تر از ۱۵۰ درجه فارنهایت شستشو نـدهیـد. هرگز از پودر لباسشویی استفاده نکنیـد. بـه جای آن از صابون یا مایع لباسشویی استفاده کنیـد. هنگام شستشو هرگز شلوار را بـه هم نسائیـد. از یک عدد بـرس نرم استفاده کنیـد. اگر از صابون استفاده می کنیـد آن را مستقیم بـه لباس نزنیـد بلکـه بـه بـرس بزنیـد.

شستشو لباس جین با دست

شستو لباس جین با ماشین لباسشویی

قبل از قرار دادن شلوارها داخل لباس شویی برای کاهش احتمال از بین رفتن رنگ لباس ها بر اثر شست و شو، آن ها را برعکس کنید و بهتر است شلوار ها تا زمان خارج کردن از خشک کن برعکس بمانندهمچنین باید تمامی زیپ ها و دکمه های شلوارها را ببندید.

دمای آب بیشتر از ۱۰۵ درجه نباشد(آب داغ می تواند باعث کم رنگ شدن شلوار جین , به ویژه شلوار جین تیره تر شود ، همچنین آب داغ باعث آب رفتن و کوچک شدن شلوارتان خواهد شد)

هرگز از مواد شوینده حاوی سفید کننده قوی استفاده نکنید واگر می خواهید شلوار جین تان کمی نرم تر شود، از نرم کننده ملایم پارچه استفاده کنید. شلوار جین خود را در ماشین لباس شویی با شلوار جین یا لباس های مشابه قرار دهید.( اگر شلوار جین خود را با شلوار مشابه یا لباس های رنگ روشن تر بشویید , هر چیزی در شستشوی شما می تواند رنگ بگیرد.)

شستو لباس جین با ماشین لباسشویی

نکاتی بـرای حفظ رنگ جین

در کل هر چه لباس جین را کمتر بشوئیـد رنگ آن بـهتر می مانـد. اگر لکـه ای روی لباس بود بدون شستشوی کامل لباس فقط قسمت لکـه دار را تمیز کنیـد. اگر روی لباس پارچه چرم کار شده بـرای جلوگیری از ترک خوردگی روی آن گلیسیرین بزنیـد. اگر شلوار جین چروک شده است روی آن کمی آب بپاشیـد سپس تـا کرده و بپیچانیـد.

شستن یک شلوار جین جدید در محلول نمک

شستن شلوار جین جدید با آب نمک بهترین روش برای تنظیم رنگ و جلوگیری از از بین رفتن رنگ است .نمک، غذا لکه های گل را می زداید . نیازی نیست برای تمیز کردن لکه ها از پارچه , شلوار جین را پاک کنیداگر مقدار نمک را در محلول صابون بیفزایید , رنگ پارچه تغییر نخواهد کرد . این کار مانع از جذب رنگ شلوار جین می شود .بنابراین نمک اضافه کنید تا از رنگ دادن به سایر لباس ها جلوگیری کنید .

 

شستن شلوار جین نو با سرکـه و نمک

اضافه کردن سرکه سفید و کمی نمک هم، برای شستن یک شلوار جین جدید عالی است .رنگ محو نمی شود و سرکه مانع سست شدن و شلی آن می شودهرگز از سفید کننده استفاده نکنید، مگر اینکه بخواهید شلوار جین را محو کنید یا می خواهید در خانه شستشوی سنگ را امتحان کنید .سفید کننده رنگ را از بین می برد و پارچه را به مرور فرسوده و پاره می کند

شستن جین با سرکـه و نمک

آن را روی بند خشک کنید :

  • بعد از تمام شدن شست و شو، برای خشک کردن شلوار جین آن را در سایه و در هوای آزاد آویزان کنید و شلوار را در آفتاب خشک نکنید.
  •  از خشک کردن شلوار خود برای جلوگیری از آب رفتن و از دست دادن رنگ پارچه در درون خشک کن لباسشویی خودداری کنید.
  •  اگر می خواهید شلوار جین تان را خشک کنید , آن ها را در یک دور حساس با حرارت کم در ماشین لباسشویی قرار دهید.
  •  آن ها را مرطوب بیرون بیاورید و اجازه دهید تا روی یک قفسه یا بند کاملا خشک شوند .
  •  شلوار جین خود را یک بار در سطح زانو جمع کنید و آن ها را بر روی یک طناب یا گیره لباس آویزان کنید ،تا خشک شود.
  • از بخار برای اتو کردن شلوار جین استفاده کنید و اتوی را مستقیم روی شلوار جین قرار ندهید.

خشک کردن

  • farshad hk

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی