Parnia

حفظ سلامت لباس

حفظ سلامت لباس

نگهداری و ترمیم جیر

سه شنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۹، ۰۵:۴۸ ب.ظ

جیر پارچه‌ای بسیار بادوام و محکم است که جنس نازکی دارد و همین موضوع، زیبایی و ظرافت خاصی به آن بخشیده است. پارچه جیر به راحتی توسط آب خراب می‌شود و باعث ایجاد لکه‌هایی در سطح آن می‌شود. حتی بارش باران معمولی می‌تواند کفش‌های جیر شما کثیف کند.

 

جیر

نگهداری از کفش و کیف‌های جیر

همانطور که گفتیم کیف جیر بسیار بادوام و شیک است به شرطی که به درستی از آن‌ها نگهداری کنید:

  1. در روزهای بارانی و برفی به جای استفاده از کیف و کفش جیر، از دیگر وسایل خود استفاده کنید.
  2. تا حد امکان از ایجاد لکه روی آن خودداری کنید.
  3. در صورت خیس شدن کیف یا کفش آن را به آرامی خشک کنید.
  4. با برس مخصوص مرتب آن را برس بکشید.

 

تمیز کردن کیف و کفش جیر

  • استفاده از برس خشک برای رنگ‌های روشن
  • استفاده از پارچه خشک برای از بین بردن لکه آب: برای لکه‌های آب در سطوح روشن، بوسیله یک پارچه، کیف خود را به آرامی مالش دهید تا علائم سطحی از بین برود. خیلی فشار دستتان را زیاد نکنید، چرا که بافت جیر را خراب می‌کند.

  • استفاده از برس مخصوص برای از بین بردن خاک و گرد و غبار: برای پاک کردن گرد وغبار از کیف خود، از یک برس استفاده کنید، اما نباید از هر برسی استفاده کنید، برای این کار برس مخصوص نیاز است.

تمیز کردن جیر

  • استفاده از پاک‌کن مخصوص برای از بین بردن لکه‌ها: برای پاک کردن لکه‌های روی کیف، از یک پاک‌کن‌ مدادی استفاده کنید و به راحتی لکه را پاک کنید. پس از آن، هنگامی که لکه از بین رفت، برای پاک کردن لکه بعدی حتما پاک‌کن را تمیز کنید.

  • استفاده از سرکه و الکل برای تمیز کردن کیف: استفاده از الکل و سرکه و مالش باعث درخشندگی کیف می‌شود. مقدار کمی از الکل یا سرکه را روی یک پارچه تمیز بریزید، تا کمی مرطوب شود، سپس کیف خود را با پارچه تمیز کنید. میزان تکرار این کار بستگی به مقدار کثیفی پارچه دارد. در پایان اجازه دهید کیف کاملا خشک شود.

  • فریز کردن کیف جیر: ممکن است آدامس یا هرچیز چسبناکی به کیف‌تان چسبیده باشد. در این زمان کافیست کیف را درون فریزر قرار دهید، در مدت کوتاهی می‌توانید به راحتی آدامس را از کیف جدا کنید.

تمیز کردن کیف و کفش جیر

شستشوی کیف و کفش جیر

اولین قانون در شستن کفش و کیف‌های جنس جیر، عدم استفاده از آب است. به یاد داشته باشید به هیچ وجه نباید آن‌ها را خیس کنید و حتی از پارچه‌های مرطوب هم استفاده نکنید. اگر احساس می‌کنید برای تمیز کردن، رطوبت نیاز است، می‌توانید کیف جیر خود را بخار بدهید.

از بین بردن خراشهای جیر

قبل از بیرون انداختن یک جفت کفش کاملاً سالم که توسط چند خراش کوچک آسیب دیده، در کمتر از 10 دقیقه، با این روش‌ها آن را ترمیم، و طول عمر کفش موردعلاقه خود را طولانی‌تر کنید.

  1. استفاده از خمیردندان: کمی خمیردندان را روی پارچه بمالید و به آرامی خراش‌های کفش را صاف کنید. سپس خمیر را با دستمال مرطوب تمیز کرده و اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود.
  2. استفاده از جوش شیرین: اگر خمیردندان برایتان کاربردی نداشت، دو قاشق غذاخوری جوش‌شیرین و آب‌گرم را باهم مخلوط کنید. با استفاده از یک پارچه، مقدار کمی از خمیر را روی خراش موردنظر روی کفش بزنید و مالش دهید. در صورت نیاز خمیر بیشتری استفاده کنید. در نهایت، خمیر را با یک دستمال مرطوب تمیز پاک کرده و خشک کنید.
  3. استفاده از مایع‌ظرف‌شویی: چند قطره موادشوینده را با آب‌گرم مخلوط کرده و با استفاده از یک پارچه، لکه‌های روی کفش یا کیف را پاک کنید. سپس با استفاده از یک پارچه تمیز، آن را خشک کنید.

ترمیم کیف و کفش‌های جیر آسیب‌دیده

درصورتی که کیف‌و‌کفش جیرتان آسیب ببیند، هرچه زودتر برای ترمیم آن‌ها اقدام کنید، موفق‌تر خواهید بود. اگر بیش‌ازحد صبر کنید تا جیر، آسیب‌دیده بماند، این آسیب دائمی خواهد بود و ممکن است دیگر نتوانید آن را اصلاح کنید.

در ابتدا، کفش یا کیف موردنظرتان را با یک برس نرم برس بزنید. سپس با استفاده از یک پاک‌کن تمیز لکه آب روی آن را به آرامی مالش دهید. سپس به کفش یا کیف بخار دهید ولی اجازه ندهید که بخار، جیر را خیس کند.

برای نتیجه بهتر، از پاک‌کننده‌های مخصوص چرم استفاده کنید. ماده پاک‌کننده باکیفیت می‌تواند حداقل تا حدی کیفیت کفش و کیف شما را برگرداند.

ترمیم  جیر آسیب‌دیده

دوخت کیف جیر

  1. قبل از دوخت پارچه جیر، حتما آن را بشوئید.
  2. برای دوخت سوزن مناسب انتخاب کنید. چرخ خود را با یک سوزن تیز در اندازه 9 یا اندازه 11 تنظیم کنید.
  3. برای دوخت پارچه جیر، از نخ پلی‌استر یا نایلون استفاده کنید. اگر می خواهید دوخت‌های سنگینی داشته باشید، از نخ سنگین 100٪ پلی‌استر با وزن سنگین استفاده کنید.
  4. برای برش پارچه جیر، دست خود را روی آن نگه دارید و با کشیدن، سعی کنید کمی آن را محکم کنید. سپس پارچه جیر را برش بزنید. سعی کنید از یک قیچی سنگین و تیز برای این کار استفاده کنید.
  5. برای راحت‌تر شدن کار، کوک‌های بلند روی پارچه خود بزنید.

دوخت جیر

جیر ضدآب برای کفش

جکمه‌ها و کفش‌های ساخته شده از جیر به راحتی می‌تواند ضدآب شود. برای اینکار میتوانید از نگهدارنده‌های ضدآب استفاده کنید.

بهترین نگهدارنده برای کیف و کفش جیر

  1. Moneysworth: زمانی که مجبورید با کیف و کفش جیر خود برای مدت طولانی در یک محیط مرطوب بمانید، ممکن است برای تمیز نگه‌داشتن آن‌ها با مشکلاتی برخورد کنید. محافظ Moneysworth، آب و لکه‌های موجود روی کیف، کاپشن و چکمه را دفع می‌کند.مزایا: این نگهدارنده، کیفیت عالی و مناسب برای تمامی رنگ‌ها است.
  2. Nikwax Nubuck: این اسپری یکی دیگر از بهترین نگهدارنده‌هایی است که مناسب برای چکمه و کیف‌های جیر شماست. فقط هنگام استفاده باید از یک اسفنج هم استفاده کنید.
  3. Collonil Nubuck Plus Velours / Suede: این اسپری نگهدارنده‌ی ضدآب، می‌تواند به خوبی از کیف پول و کفش شما نگهداری کند. بسیاری از کسانی که کیف و کفش جیر اصل و گران‌قیمت دارند از این اسپری به عنوان محافظ استفاده می‌کنند. زیرا جیر و اقلام چرمی را به خوبی محافظت می‌کند. تولیدکننده، این محافظ را برای کالاهای با کیفیت بالا طراحی کرده است.

ضد آب کردن جیر

 

  • farshad hk

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی